Suunta Suurille järville!

Suomalaisten yritysjohtajien on tehtävä yrityksensä tunnetuksi Ameriikoissa

Valta vaihtuu Yhdysvalloissa. Suomalaiset yritysjohtajat: ylös apatiasta ja reippautta! Nyt jos koskaan on aika ottaa oppia edesmenneestä presidentistä Urho Kekkosesta, joka paitsi hiihteli myös hummaili. Kekkonen näki sen suhteen kauas, että piti suhteet lämpiminä myös länteen. Kekkonen vieraili myös Hawaijilla, jossa aktiivisena kuntoilumiehinä näytti mallia, kuinka tanssitaan hula hulaa. Tuolloin ei ollut vielä somea, mutta Kekkonen, jos kuka, tiesi kuvien voiman.

Kuva yllä: Eglintonin vuono Nunavutista, Baffininlahti/Kanada. Shutterstock / Tetyana Dotsenko

Kuva alla: Presidentti ja rouva Kekkonen Hickamin lentotukikohdassa Havaijin Honolulun saarella. Oikealla Honolulu Star-lehden apulaiskustantaja ja Suomen konsuli Havajilla Porter Dickinson, kuvaaja tuntematon. Kuva: Urho Kekkosen arkisto

Kuva alla: Presidentti Urho Kekkonen teki valtiovierailun Yhdysvaltoihin vuonna 1961. Presidenttiparin seurassa mahdollisesti Sam Pryan, kuvaaja tuntematon.  Kuva: Urho Kekkosen arkisto

Yhdysvallat on Suomen suurin vientimaa

Suomalaisia on jo jonkin aikaa valistettu karistamaan vaatimattomuus ja kehotettu nostamaan reippaasti esiin osaamisensa Ameriikoissa: Finland is best: yes, yes, yes!

Kuva alla: Urho ja Sylvi Kekkonen valtiovierailulla Yhdysvalloissa 16.10.-3.11.1961. Presidenttipari Cloquetissa, Minnesotassa. Presidentti Kekkosella perinteinen päähine, jonka Chippewa intiaanit lahjoittivat hänelle, kuvaaja tuntematon. Kuva: Urho Kekkosen arkisto

Yhdysvallat nousi vuonna 2022 Suomen suurimmaksi vientimaaksi. Yhdysvaltain Washingtonin suurlähettiläänä toiminut Mikko Hautala toi esiin jo elokuussa 2024 Helsingin Sanomissa, että suomalaisten on opittava sujuvaa myyntipuhetta.

Kuva alla: Monitoimimurtaja Fennica valmistautui Baffininlahdelle Kanadaan lähtöön 1.9.2023. Fennican edustalla vasemmalta kokki Mikko Pottonen, kokki Tom Björk ja matruusi Joonas Alanko.

Tarvitaan kontakteja, päättäväisyyttä ja rahaa

Yhdysvalloissa on suomalaisille yrityksille suuret markkinamahdollisuudet, kun vain teemme itsemme rinta rottingilla lännessä tunnetuksi. Tuotteemme ja osaamisemme ovat kunnossa, eikä meillä ole mitään hävittävää. Ei muuta kuin touhuksi siis, ja suunta kohti Suuria järviä!

Osa suomalaisista yrityksistä – kuten varustamoista - onkin haistellut jo etunojassa Yhdysvaltain tuulia ja ottanut markkinoissaan askelta kohti Eldoradoa. Yhdysvallat ja Kanada sekä Yhdysvaltoihin kuuluva Alaska tarjoavat merenkulussa Suomelle valtavan potentiaalin: pelkästään Alaskalla on 50 000 kilometriä rantaviivaa. Suurin osa alueesta on jäiden peitossa puolet vuodesta kuten Suomessa, joten tarve arktisen merenkulun osaamiselle on valtava. Suomella on sekä osaamista, kalustoa että tekijöitä.

Kartta alla: Shutterstock / Peter Hermes Furian

Yhdysvalloissa suuri kysyntä suomalaiselle jäänmurto-osaamiselle

Yhdysvaltain kiinnostus Suomen arktista osaamista kohtaan sinetöitiin viime kesänä, kun Yhdysvaltain presidentti Joe Biden, Kanadan pääministeri Justin Trudeau ja Suomen presidentti Alexander Stubb allekirjoittivat heinäkuussa 2024 maiden välisen Ice Pact-julkilausuman. Sopimus koskee nimenomaan jäänmurtoa ja talvimerenkulun osaamista: Yhdysvallat ja Kanada tarvitsevat lisää jäänmurtajia ja Suomella puolestaan on tarvittavaa osaamista. 

Kysynnän puolesta myyntimiehelle ei voisi olla helpompaa markkinaa: toisella osapuolella on huutava tarve uudelle tonnistolle ja tekijöille. Julkilausuma kannettiin pöytään hopeatarjottimella ja sinetöitiin presidenttien allekirjoituksella. Ilmasto muuttuu ja jäänmurtokaluston, osaamisen sekä tekijöiden tarve on jäiden saartamissa Yhdysvalloissa, Kanadassa sekä Alaskassa suuri.

Mutta mitä on tehty Suomessa heinäkuun jälkeen: näyttää siltä, että pidelty jäitä. Puskaradiosta on kuultu Yhdysvalloista korkeilta tahoilta, että maa olisi valmis hankkimaan Suomesta murtajia, joten ei voi kuin ihmetellä, miksi arktisen merenkulun johtajat ja delegaatiot eivät tartu tuumasta toimeen ja mene jäähakku kourassa jo rapakon taa.

Suomalaisia merimiehiä ja talvimerenkulun osaajia töissä jo Amerikassa

Flegmaattiseen otteeseen ovat kyllästyneet myös jotkut suomalaisen talvimerenkulun osaajat ja merimiehet. Suomalaisilta jäänmurtajilta kokemusta hankkinut päällystö on lähtenyt oma-aloitteisesti töihin ”ameriikkoihin” talvimerenkulun tehtäviin. Työ on kuuleman mukaan myös mielekästä, koska jäänmurtajat ovat alueella pitkään ajossa ja töissä, maisemat siis vaihtuvat. Eikä palkkakaan voi kuulemma moittia.

Saattaa tietysti olla, että uutiset rapakon takaa pitävät sisällään tietyn merimieslisän, mutta siirtyminen hyvistä tehtävistä kotimaassa ulkomaille töihin on signaali, joka on syytä huomata. Suomalaisten on otettava lähtijöistä oppia, että viisas riskinotto tuo joskus oppia sekä osaamista.

Suomalaisen jäänmurtovarustamo Arctian operoima monitoimimurtaja Fennica sai Kanadasta Baffininlahdeltä työkeikkaa, jossa alus on ollut töissä syksystä Suomen jäänmurtokauteen saakka. Sitten aluksen on ollut palattava Kanadasta takaisin kotimaahan.

"Diilin" pidettävä sisällään tonnisto ja miehistö

Selvää on, että Suomen on pidettävä huolta omasta talvimerenkulustaan ja väylät maamme satamiin avoinna. Ei ole kuitenkaan mielekästä, että hyvään työvauhtiin Kanadassa päässyt alus joutuu palaamaan sieltä kesken kauden takaisin kotimaahan. Viisautta olisi, että Suomi panostaisi nyt uuden oman murtajatonniston hankintaan ja myisimme omaa kalustoamme – johon kuuluu ilman muuta osaaminen, eli jäänmurtajamiehistö – rapakon taa.

Yhdysvallat on tunnetusti protektionistinen – jopa protektionistisempi valtio kuin Suomi – mutta on täysin perusteltua ja kauppasopimukseen kuuluvaa, että talvimerenkulun osaaminen ja ”Diili” pitää sisällään niin tonniston kuin miehistön. Suomalaiset merenkulkijat tuntevat parhaiten talvimerenkulun olosuhteet ja osaavat operoida kalliita aluksia haastavissa jääolosuhteissa.

Markkinaolosuhteet ovat mitä loistavimmat ja jäitä on jälleen tiedossa. Nyt on tuhannen taalan paikka saada markkinat Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Alaskaan auki, eikä pidä jäädä jäihin makaamaan.

Kuva alla: Suomalainen ESL Shipping-varustamo on saanut jo jalansijaa "Ameriikoista". Tässä varustamon kuivarahtialus M/s Arkadia purjehtimassa Baffininlahdella. Kuva: ESL Shipping