Utö ligger i den södra delen av Skärgårdshavet och är den sydligaste bebodda plats i Finland. Från Åbo är det 88 km till ön, från Hangö 90 km och från Mariehamn 88 km. Utö ligger långt borta, men om man funderar närmare på det: mitt i allt.
Utö är inte bara en sommardestination, utan där kan man också övernatta på ett hotell eller t.ex. i stugor året om. Företagarna som för två år sedan öppnade Utö Havshotell arbetar målmedvetet för att få folk att hitta till Utö även utanför sommarsäsongen.
På Utö bor ca 40 personer året om.
Saariston Meritie Ab:s förbindelsefartyg M/s Baldur är en livstråd som transporterar öbor och turister, fordon samt mat och andra förnödenheter till fyrön Utö oavsett väder. Utö har en butik, Utö Handel, dit varorna transporteras med M/s Baldur. Man kan alltså med goda skäl säga att Utöbornas liv är beroende av förbindelsefartyget. Förbindelsefartygets ankomst till ön är efterlängtad.
M/s Baldur trafikerar till Utö från Pärnäs hamn, som ligger i den västra delen av ön Nagu längs Skärgårdens ringväg. Från Åbo är det ca 70 km till Pärnäs. Längs vägen färdas man en bit med Pargas–Nagu-färjan.
AT-däcksman Karim Alimi är medlem i Sjömans-Unionen och tar emot passagerarna på M/s Baldur i Pärnäs. Det är lite halt i hamnen, men Karim guidar vänligt och lugnt och med deras hand i sin ombord äldre människor som kliver på fartyget med käpp.
Resan till Finlands sydligaste bebodda ö tar fem timmar vid bra väder. Öborna åker till sin hemö för att se om allt är i ordning i stugorna. En av dem är Aspö i Korppo skärgård. Aspö är känt för sin vita kalkstenskyrka. Det har funnits kyrkor på ön sedan medeltiden. På 1940-talet hade ryssarna en vaktpost på ön som fungerade som en hamn för ubåtar.
Det är gratis att åka med förbindelsefartyg, med undantag för några privata fartyg. Uppkomsten och moderniseringen av skärgårdens förbindelsefartygs- och färjetrafik är resultatet av ett långt arbete. Skärgårdslagen trädde i kraft 1981. I paragraf 5 i skärgårdslagen konstateras det att ”Staten bör försöka sörja för att skärgårdens bofasta befolkning till sitt förfogande har en med hänsyn till boendeförhållandena, utkomstbetingelserna och skötseln av nödvändiga angelägenheter erforderlig trafik- och transportservice, som är så smidig som möjligt samt avgiftsfri eller prismässigt skälig.”
Utöbon Markku Karpio har kollat näten, som är tomma: "Vi förväntar oss sik, torsk och även lax. Fängsten kan vara bra om vi får en saltpuls från Baltikum." Även om ingen fisk kom den här gången är det fortfarande varmt och lungt väder. "Det är alltid vind på ön. Lugnt väder är en sällsynthet här som vi kan njuta av några gånger om året."
Det dröjer oftast fram till februari, alltså sportlovet, innan istäcket når Utö. Då är det en hård vinter. Då måste man använda rederiets reservfartyg M/s Kökar.
Däcksmannen/kocken Henkka arbetar sitt åttonde år på förbindelsefartyget och har under den tiden varit med om två-tre rejäla isvintrar.
- 2018 hade vi en ordentlig isvinter och före det även en hård isvinter i skärgården 2013–2014. Förra vintern, 2020, var det också rejäl is.
I år kom vintern tidigt till Norden. 20 minusgrader orsakade ett 20 cm tjockt istäcke även i Åbo skärgård i början av december. Sen temperaturen sjunkit ytterligare.
Alla matvaror och andra livsnödvändiga förnödenheter kommer till butiken och hotellet på åretruntbebodda Utö med förbindelsefartyget Baldur.
Coronapandemin ökade inhemsk turism. Sommaren 2021 besökte fler turister Utö än någonsin tidigare. Sommaren är dock inte den enda tiden på året att besöka fyrön. Vår och höst på holmarna är väldigt vackra. Utö besöks också av många fågelskådare för vilka den bästa tiden att besöka ön är särskilt på våren eller hösten.
Karg och pittoresk vacker klippa i Korppoo skärgård, som kan beundras från en tur på M/s Baldur under en resa.
M/s Baldur kör inte från Nauvo till Utö i ett sträck utan stannar snabbt till öarna Nötö, Aspo och Jurmo öarna.
Jurmo är en ö i Skärgårdshavet 13 kilometer nordost om Utö. Ön Jurmo är cirka fem kilometer lång och en kilometer bred.
Den platta, steniga och karga ön blandar huvudets GPS-koordinater. Landskapet kunde vara från Lapplands fjäll eller, i all dess märklighet, till och med från Island."Den glödande röda ljungen och den grundgröna enbären fortsätter att vara diskret”, beskriver en turist Jurmo ön i sin blogg.
I slutet av resan kommer vi till Utö Handel - fyöns ägen "citymarket".
Alla matvaror och andra livsnödvändiga förnödenheter kommer till butiken och hotellet på åretruntbebodda Utö med förbindelsefartyget Baldur. Även om Utö Handel är som en liten stormarknad måste den ibland sälja sådant som inte finns, tills produkten kan levereras till Finlands sydligaste ö. Säljarna bakom disken i Utö Handel vill hälsa särskilt till tidningen Sjömannen att Utö skulle behöva ett stort fartyg som bara transporterar varor och fordon. M/s Baldur är litet och fylls snabbt speciellt på sommaren, eftersom det tar emot alla slags fordon från cyklar och uppåt.
- Vi skulle behöva ett stort fartyg som bara tar fordon och frakt till vår ö.
I den mörka natten är de enda ljuspunkterna på fyrön är Utös fyr och den röda lotsbåten. Bara vinden går över huvudet på ön och på alla håll kan man höra den stadigt roterande fyren som lyser ännu starkare i den mörka natten.
På Utö är människan närvarande med sina tankar och lever starkt i nuet. Det bor 40 personer på ön året runt och den karga naturen och själva boendet på ön kräver en stark karaktär av människan. Många har kommit men också lämnat, för att på ön måste man vara aktiv och påhittig för att kunna försörja sig. Även om ön väcker en poetisk själ hos turisten, är invånarna på ön mer karga realister.
Det finns även en lotsstation i Utö som assisterar handelsfartyg året runt. Utö ligger mitt i södra delen av Skärgårdshavet och är en mycket strategisk ö för Finland. Utö vaktfort lades ner 2005, men försvaret förfogar fortfarande över två områden. .
Utö fyrön har allt en människa behöver för att leva. Utö har de bästa internetanslutningarna i Finland på grund av den tidigare militärtiden. På ön finns en butik, en skola, ett bibliotek och sport, som gymnastik, hålls i den gamla armédepån.
Syftet är att utveckla Utöns energisjälvförsörjning så långt att ön kan producera sin egen energi, till exempel med hjälp av vind- och solkraft. En ö frånkopplad från det gemensamma nätet finns redan i Sverige.
Sommaren 2020 startade även Archipelago Lines M/s Utö Express-fartygs trafik till Utö. Utö Express trafikerar fyrön under sommaren. Mikko Fagerroos, vd för Archipelago Lines Oy, säger att den inhemska turismen har återigen vuxit i popularitet. Service och aktiviteter på Utö utvecklas ständigt och ön välkomnar turister under sommaren, men även under andra årstider.
Lyssna på Yle Arenas podcast (på finska): Utö - kaukana kaikesta - keskellä merta
Läs artikeln i tidningen Sjömannen 1/2022: Utöbornas liv är beroende av att förbindelsefartyget M/s Baldur trafikerar (sidor 28-31)