Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

16.11.2020

M/s Silja Serenade juhlii 16.11.2020 pyöreitään - glamouria, skumppaa ja säihkettä Itämeren aalloilla 30 vuotta!


KUVAT: TALLINK SILJA

M/s Silja Serenade teki ensiristeilyn 16.11.1990 Helsingistä Tukholmaan. Varsinaisen neitsytristeilyn alus teki pari päivää myöhemmin, 18.11.1990. Siljan lippulaivalla on tarjottu matkustajille glamouria alusta lähtien: ”The Wonderful World of Silja”

Only you can make this world seem right, only you can make the darkness bright”, aluksen 30-vuotista taivalta kunnioituksella muistelee aluksella tarjoilijana työskennellyt Tupu Utriainen.

Suomessa rakennettu laiva


Siljan M/s Silja Serenade rakennettiin Suomessa ja se on ollut valmistumisestaan lähtien glamour-henkinen ja laadukas laiva, joka säilyttää arvokkuutensa ja kestää aikaa. Suomalainen merenkulku elää tällä hetkellä vastaavien taloushaasteiden aikaa kuin tasan 30 vuotta sitten.

”M/s Silja Serenadea alettiin rakentaa Effoa-Suomen Höyrylaiva Oy:n tilauksesta Wärtsilä Meriteollisuuden telakalla Pernossa 1987. Ihan helppo ei synnytys ollut, sillä valmistaja teki konkurssin ja kätilöksi vaihtui pikavauhtia perustettu Masa-Yards”, kertoo Turun Sanomat 16.11.2020 jutussaan Kolmekymppiset laiturissa.

Takaisin liikenteeseen toukokuussa 2021 - ja toivon mukaan aiemminkin


Koronasta johtuen risteilymatkustaminen on vähentynyt ja M/s Silja Serenade seisoo tällä hetkellä Turun satamassa. Sen on tarkoitus aloittaa liikenne jälleen ensi keväänä 2021 toukokuussa. Aluksella on kuitenkin valmius lähteä liikenteeseen tarvittaessa nopeastikin, joten ei auta kuin toivoa, että tuulet kääntyisivät koronan osalta parempaan suuntaan.  

Silja Serenade oli valmistuessaan yksi Itämeren suurimmista matkustajalaivoista, sillä sen kyytiin mahtuu 2 800 matkustajaa. Aluksen neitsytristeilylle 30 vuotta sitten osallistui aluksen koko henkilökunta. Risteilymatkustajat ottivat laivan heti omakseen. Itämeren aalloille lähdettiin nauttimaan hyvästä ruoasta sekä musiikista ja muista ohjelmanumeroista.

”Enpä ole nähnyt koskaan niin paljon astioita yhtä aikaa. Olimme telakalla kaksi viikkoa tiskaamassa ja laittamassa baareja kuntoon aluksen liikkeellelähtöä varten”, Utriainen kertoo.

Pitkä promenadi ja avara yökerho


M/s Silja Serenaden ylpeys on alusta lähtien ollut korkea ja avara 143 pitkä Promenadi, jonka varrelta löytyvät pienet myymälät, joissa voi shoppailla. Avarassa tilassa taivas on korkealla. Matkustajat toivotettiin jo 30 vuotta sitten henkilökohtaisesti tervetulleiksi, kuten vielä tänäkin päivänä.

”Kyllä oli hauislihas vasemmassa kädessä ensimmäiset puoli vuotta kovilla, kun seisoimme Promenadella isot hopeavadit käsissä. Ne olivat täynnä skumppalaseja ja syötävää”, Utriainen muistelee ensimmäistä liikennöintikautta.

Utriainen siirtyi M/s Silja Serenadelle töihin Siljan Ruotsin lipun alla purjehtivalta M/s Silvia Reginalta.

”Uuden työpaikkani, M/s Silja Serenaden, yökerhoon mahtui jopa 1 000 asiakasta ja se tuntui vähän isolta, kun vertasin sitä Reginan pieneen pianobaariin.”

Suomalaisista merimiehistä lähes puolet ovat naisia


Merenkulku on naistavaltainen ala. Suomalaisista merimiehistä lähes puolet ovat naisia, joista suuri joukko työskentelee suomalaisissa matkustajalaivavarustamoissa. Merenkulussa naisille ja miehille maksetaan samasta työstä samaa palkkaa, joten merenkulku on yksi palkkatasa-arvoisimmista aloista Suomessa.

Suomalaisen merenkulun kasvutarinassa on vahvasti kyse myös suomalaisen yhteiskunnan rakentamisesta. Matkustaja- ja kauppalaivat ovat tarjonneet naisille mahdollisuuden käydä töissä ja ansaita rahaa.

”Minua voi kutsua baarimestariksi”


Tie pesunkestäväksi merikarhuksi vaati 30 vuotta sitten sisua ja huumorintajua. Utriainenkin joutui uudella työpaikallaan tulikokeeseen:

”Baarit eivät ole homojen eivätkä naisten työpaikkoja, että siitä on hyvä lähteä”, hänelle tehtiin selväksi.

Onneksi Utriainen pääsi kuittaamaan saamansa palautteen takaisin, kun eräs miesasiakas tiedusteli kerran häneltä, että millä nimellä hän voi kutsua naista baarityössä?

”Kerroin hänelle, että minua voi kutsua baarimestariksi, koska minulla on työhön ihan virallinen koulutus toisin kuin monella muulla.”

”Ihanaa ja jätte kiiltävää kangasta!”


Työntekijät työskentelivät laivalla eri ravintoloissa.

”Jokaiseen kuppilaan oli omat työvaatteensa ja kun juoksit vaihtamassa kuteita pari – kolme kertaa illassa, niin lopulta systeemi muuttui ja ne jäivät. Yökerhon frakin helmat leikattiin pois, kun kaikki ruotsalaiset roikkuivat niissä aina ihastellen: ”Jätte ihanaa, kiiltävää kangasta!”

Utriainen työskenteli alkuillan lattialla (eli yökerhon ravintolassa) ja siirtyi siitä yleensä baarin puolelle.

”En koskaan käyttänyt blokkia, muuta kuin ruokaravintolassa, vaan menin asemalle ja otin kaikki tilaukset kerralla ja muistin ne. Sain siitä yleensä ihan hyvät tipit. Muistin ulkoa myös koodit – ja muistan ne vieläkin. Ärsyttää vain autoa ajaessa, kun autojen rekisterinumeroista tulee mieleen driksut ja röökit”, Utriainen hymähtää.

13:een kerrokseen portaita


Kaikilla työntekijöillä oli M/s Silja Serenadella omat hytit, mikä oli luksusta.

”Kaikilla oli kuitenkin omat hyttienovet auki käytävälle, kun oli aiemmin tottunut että on se työkaveri myös siinä asumassa samassa hytissä. Eniten mietti ehkä sitä, että kuka herättää töihin, jos meinaa nukkua pommiin.”

”Koska olen täysin suuntavaistoton ihminen, niin joka kerta kun piti lähteä hakemaan hytistä hakemaan vaatteita tai viemään pyykkiä, niin lähdin kävelemään väärään suuntaan”, Utriainen nauraa.

”Ja kuntosalille laivalla ei tarvinnut lähteä enää erikseen: laivalla sai kävellä ihan riittämiin, kun meni Stardustiin töihin laivan lähtöön, jolloin hissit oli taatusti varattu koko ajan, joten siinä mentiin ylös ja alas rappusia 13 kerrokseen.”

Utriainen muistelee hyvillä mielin työtään M/s Silja Serenadella:

”Laivalle liittyy monia mukavia muistoja ja ihania ihmisiä: kiitos kaikille.”


Tallink Silja toivoo voivansa aloittaa laivojen liikennöinnin huhtikuussa 2021 – julkaisi uudet reitti- ja aikataulusuunnitelmat


Tallink Silja on julkaissut reitti- ja aikataulusuunnitelmansa vuodelle 2021. Laivayhtiö toivoo voivansa avata koronapandemian sulkemia reittejä asteitta huhtikuusta 2021 alkaen.

Maaliskuusta 2020 alkaen Helsinki-Tukholma-reittiä ei ole liikennöity ollenkaan. Reitti on tarkoitus avata asteittain huhtikuusta 2021 alkaen. Silja Symphony aloittaa liikennöinnin huhtikuun alussa ja Silja Serenade toukokuun 2021 lopussa.

Myös Silja Europa palaa Helsinki-Tallinna-reitille tekemään 22 tuntia kestäviä Tallinnan risteilyjä huhtikuun alussa.

Tallink Silja kesän 2021 sesonkiristeilyt vievät tuttuun tapaan Maarianhaminaan ja Visbyhyn. Lisäksi heinäkuussa 2021 tehdään kaksi risteilyä Helsingistä suoraan Viron suurimmalle saarelle Saarenmaalle.

Kesän aikana tehdään yhteensä yhdeksän sesonkiristeilyä. Niillä kaikilla vietetään laivalla kaksi yötä ja kohteessa yksi päivä, jonka aikana ehtii nauttia paikallisista nähtävyyksistä.