Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

26.2.2025

The Maritime Executive: Valkoinen talo haluaa kiinalaisilta aluksilta miljoonan dollarin satamamaksun per satamakäynti Yhdysvalloissa


VAPAA SUOMENNOS: SAANA LAMMINSIVU

Valkoinen talo haluaa kiinalaisilta aluksilta ja Kiinassa rakennetuilta aluksilta miljoonan dollarin satamamaksun per satamakäynti Yhdysvalloissa. Asiasta uutisoi The Maritime Executive 23.2.2025.
 

Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin hallinto esittää kiinalaisille aluksille ja Kiinassa rakennetuille aluksille merkittäviä satamamaksuja, kun ne vierailevat Yhdysvalloissa. Yhdysvaltain kauppaedustaja (eli paikallinen EK) on tuonut esiin epäreilun kilpailun kiinalaista tonnistoa vastaan. Erityisesti kiinalaiset konttilaivat vievät kuljetuksia.

Yhdysvaltain hallinto haluaa kiinalaiset, epäreilut merikuljetukset kuriin. Kiina johtaa tällä hetkellä myös laivanrakennusta, jossa se on joillakin mittareilla jopa johtava valtio maailmassa. Myös Yhdysvaltain hallinto on itse rahoittanut laivanrakentamista vuosikymmeniä Kiinassa, jossa on rakennettu uutta tonnistoa niin halvalla, että muut maat eivät pysty kilpailemaan sen kanssa kustannuksissa.

Yhdysvaltain kauppaedustajan esitys kiinalaisten alusten satamamaksujen kasvattamisesta on tehty viime vuonna. Tästä syystä Valkoisen talon kauppaosasto alkoi sorvata muutoksia vuodelta 1974 tehtyyn kauppalakiin, jolla saadaan vähennettyä kiinalaisten alusten dominointia markkinoilla. Laki antaa Yhdysvaltain presidentille laajat valtuudet puuttua epäreiluun kilpailuun vieraita valtioita vastaan, jotka käyvät kauppaa epäreiluille ehdoilla.

Yhdysvaltain hallinto käy läpi ja toimeenpanee laajempaa strategiaa, jolla Kiinan harjoittama merenkulku ei koidu Yhdysvaltain tappioksi. Yksi vahva keino on nostaa kiinalaisten alusten satamamaksuja Yhdysvalloissa.

- Jokaisen kiinalaisen aluksen satamamaksu nostetaan miljoonaan dollariin per alus riippumatta aluksen koosta aina hinaajista suuriin konttilaivoihin. Toinen vaihtoehto on nostaa maksu 1.000 dollariin per aluksen paino, kuollut tonni – mikä on paljon matalampi hinta.

- Samoin jokaisen Kiinassa rakennetun aluksen – operoipa alusta Kiina tai joku muu lippuvaltio – joutuu maksamaan miljoonan dollarin satamamaksun.

Yhdysvallat aikoo ”sakottaa” myös toimijoita, joilla on tällä hetkellä rakenteilla Kiinan telakoilla uudisrakennuksia. Heille lyödään vielä lisämaksua päälle Kiinasta saapuvaan uudistonnistoonsa.

- Jokaiselle varustamolle, jolla on tällä hetkellä Kiinassa rakenteilla laiva, tulee miljoonan dollarin ylimääräinen satamamaksu päälle per satamakäynti.

Yhdysvalloilta palautusta miljoona dollaria omalle tonnistolle


Mikäli varustamo omistaa Yhdysvalloissa rakennetun aluksen, jokaisesta satamakäynnistä Yhdysvalloissa voidaan tehdä miljoonan dollarin palautus per satamakäynti. Alukselle ei ole muita erityisvaatimuksia sen koon, rahtikoon, kuljetun matkan tai satamakäynnin vierailuajan pituuden suhteen.

Ehdotus pitää sisällään myös Yhdysvaltain lipun alla kuljetun tonniston määrän kasvattamisen maan meriliikenteen kuljetuksista. Aikataulun mukaan Yhdysvaltalaista tonnistoa määrää kasvatetaan välittömästi prosentilla ja kolmella prosentilla vuoteen 2027, viidellä prosentilla vuoteen 2028 ja 15 prosentilla vuoteen 2032 mennessä.

Samaan aikaan kasvatetaan Yhdysvalloissa rakennetun tonniston määrää alkaen 2028 ja kasvaen viiteen prosenttiin vuoteen 2032 mennessä.

Yhdysvaltain kauppaedustaja ei tarkenna vielä tässä vaiheessa, lasketaanko tonniston määrä tonniston kokona vai dollareina.

Kuva alla: Kiinan valtionyhtiö Coscon alukset ovat tuttu näky myös Suomen satamissa. Coscon alus matkalla Vuosaaren satamaan kesällä 2024.